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発行:日本スポーツパフォーマンス学会 (Japan Society of Sports Performance Research) Online Edition: ISSN 2187-1787 
   
  updated 2017/5/13  
  スポーツパフォーマンス研究は,
  主要履歴
 
最近掲載の論文要旨
1657 間欠的な全力ペダリングテスト時の発揮パワーによる柔道選手の瞬発力および持久力の評価
佐藤雄太(日本スポーツ振興センター), 森寿仁(立命館大学), 奥島大(神戸芸術工科大学), 小山田和行(鹿屋体育大学), 藤田英二(鹿屋体育大学), 山本正嘉(鹿屋体育大学)

柔道選手に要求される瞬発力と持久力を,自転車エルゴメーターを用いた間欠的な全力ペダリングテストによって簡易に評価できるかを検討するため,大学生の男子柔道選手を対象に2つの研究を行った.研究1では,22名の選手を対象に,5秒間の全力ペダリングを10秒間の休息をはさみ,10セット反復するテストを行った.全対象者はこのテストを行う以前に,指導者による競技動作の評価に基づき,瞬発力に優れる選手(14名)と劣る選手(8名)とに分けられた.持久力についても同様に,優れる選手(10名)と劣る選手(12名)とに分けられた.その結果,本テストにおける瞬発力指標に関しては指導者の評価と対応を示さなかったが,持久力指標については対応を示した.研究2では,実際の柔道の試合において最長時間(5分間)の競技を行い引き分けとなったケースを抽出して試合後の血中乳酸濃度(BLa)を測定し,研究1におけるペダリングテスト後のBLaと比較した.その結果,両者とも13mmol/L程度とほぼ同等の値を示した.以上の結果から,本研究で用いた間欠的な全力ペダリングテストは,柔道選手の瞬発力を評価することは難しいが,持久力を評価する上では有用であると考えられた.さらにこの運動は,柔道選手に必要な持久力を改善するためのトレーニングとして活用できる可能性も考えられた.

Assessing explosive and endurance power of judokas with an intermittent sprint pedaling test
Two studies were conducted with male university judokas, aiming to identify a simple method for assessing judoka’s explosive and endurance power by using an intermittent sprint pedaling test with a bicycle ergometer. In Study 1, 10 sets of repeating tests were conducted, with 5 seconds of sprint pedaling and 10 seconds of rest. Participants were 22 students who had been classified by their coach into two groups in terms of their explosive power, with 14 participants in the higher group and 8 in the lower group. Likewise, for the endurance power, 10 participants were classified into the higher group, and 12 into the lower group. The results of the explosive power assessed by pedaling were different from the coach’s assessment, but the results for the endurance assessed by pedaling were similar to the pre-test assessment by the coach. In Study 2, 7 participants engaged in judo matches for a maximum of 5 minutes. Drawn matches were extracted, and blood lactic acid (BLa) was measured. These results were compared with those from the pedaling test in Study 1. The values were almost equal, 13mmol/L. The present results suggest that the intermittent sprint pedaling test is not relevant for assessment of judokas’ explosive power, but that it may be useful for assessment of their endurance power. Furthermore, this exercise could be used to train judokas who need to improve their endurance power.
1651 走幅跳における傾斜ボックスを用いた踏切動作の改善事例−意図的な動作改善が苦手な大学女子走幅跳競技者の指導実践より
小森大輔(鹿屋体育大学),宮下菜央(鹿屋体育大学),松村勲(鹿屋体育大学),瓜田吉久(鹿屋体育大学),金高宏文(鹿屋体育大学),近藤亮介(神戸大学)

本研究は,走幅跳において膝関節主動の踏切動作によって競技記録を低迷させている学生女子競技者に対して,競技記録の向上を目指して行った踏切動作改善のための指導事例を提示し,その取組の妥当性を検討したものである.記録低迷の原因を膝関節主動の踏切動作であると仮説を立て,股関節主動の踏切動作を導くためのトレーニングを考案し,実践させた.約6ヶ月のトレーニングを継続した結果,股関節主動の踏切動作を習得し,走幅跳の競技記録が5.39mから5.61mへ向上した.これに加えて,助走のリズムと空中フォームも改善した.考案したトレーニングは,股関節主動の踏切動作を導き出し,走幅跳の踏切動作を改善する手段の一つとなる可能性が示唆された.

Improvement of the takeoff motion in the long jump after practice with an inclined box: an unskilled university woman jumper
The present study examined the feasibility of improving the record of a university woman long jumper whose results in jumping competitions had failed to improve due to her using an incorrect takeoff motion that depended too much on her knees. She used a new training method for her takeoff that changed her motion so that it depended on her hips rather than her knees. After of 6 months of training with this method, she acquired the new takeoff motion, and her results in the long jump improved from 5.39 m to 5.61 m. Furthermore, the rhythm of her approach on the runway and her aerial form also improved. These results suggest that the new training method may be a useful way for jumpers to acquire a hip-dependent takeoff and to improve their takeoff motion in the long jump more generally.
1655 平台車を用いた体幹トレーニングが体幹筋群の筋厚に及ぼす影響−陸上競技における跳躍・混成種目を専門とする競技者を対象として
小森大輔(鹿屋体育大学),中谷深友紀(鹿屋体育大学),高井洋平(鹿屋体育大学),濱中良(鹿屋体育大学),加藤忠彦(鹿屋体育大学),近藤亮介(神戸大学)

本研究は,陸上競技の跳躍・混成種目を専門とする男子学生を対象に,平台車を用いた体幹トレーニングが体幹筋群の筋厚に及ぼす影響を明らかにすることを目的とした.トレーニング期間は2015年12月から2016年2月までの約3ヶ月間とし,週に2回の頻度で計20回実施した.平台車を用いた18種類の体幹トレーニングを行わせた.被検筋は,腹直筋,外腹斜筋,内腹斜筋,腹横筋とし,腹直筋のみ第2・3・4腱画下の3ヶ所を測定した.被検筋によるトレーニング効果の違いを検討するために二要因被験者内計画の分散分析を用いた結果,測定時期と測定部位の主効果,交互作用は有意であった.各測定部位において測定時期の単純主効果が有意であり,トレーニング後に被検筋の全ての筋厚が有意に増大した.トレーニングによる各部位の変化率を検証したところ,腹直筋@および内腹斜筋に比べて腹横筋が有意に高い値を示した.このことから,筆者が考案した平台車を用いた体幹トレーニングは,体幹筋群の筋厚を増大させるトレーニングとして有効な手段の一つであると示唆された.

Effects on trunk muscles of training with a flat dolly: athletes specialized in jumping and composite events
The present study aimed to examine effects of training the trunk of the body, using a flat dolly, on the thickness of the trunk muscles. The participants were male student athletes who specialized in jumping and composite events at track and field competitions. The training was conducted twice a week for three months, from December, 2015, to February, 2016, for a total of 20 times. In the training, a flat dolly was used for 18 types of trunk training. The muscles measured were the abdominal rectus muscle, the external abdominal oblique muscle, the internal abdominal oblique muscle, and the transverse abdominal muscle. For the abdominal rectus muscle only, measurements were made at three points: under the second, third, and fourth tendinous intersections. In order to have a measure of effects of the training on the muscles, a two-element within-subject design was used. The results of an analysis of variance revealed that the main effects of measurement time and measurement location were significant, as was the interaction. The main effect of measurement time was significant at each location measured. The thickness of all muscles measured increased significantly after the training. The amount of change in the muscles after the training was significantly higher in the transverse abdominal muscle than in the abdominal rectus and internal abdominal oblique muscles. These results suggest that the proposed method of training with a flat dolly may be effective for increasing the thickness of the trunk muscles.
1549 大学野球選手における30m 全力疾走中のピッチとストライドの特徴
蔭山雅洋(鹿屋体育大学), 土川千尋(リアルフィジカルトレーナーズ), 大石祥寛(鹿屋体育大学), 鈴木智晴(鹿屋体育大学), 藤井雅文(鹿屋体育大学), 前田明(鹿屋体育大学)

本研究の目的は, 大学野球選手の30m 全力疾走中におけるピッチとストライドの特徴を明らかにすることに加え, ポジション別の違いから野球選手の30 m 走の特徴を検討することとした. 被検者は, 大学野球選手36 名 (年齢: 20.3 ± 0.9 yr, 身長: 173.7 ± 5.0 cm, 体重: 68.9 ± 5.5 kg) であった. 被検者全員に対し, 30m 全力走を実施し, 5m 毎のタイムを計測した. また5m 毎に, 疾走速度, ピッチとストライドを算出した. その結果, 野球選手の30 m 走は, 10 m を通過するまでピッチとストライドがともに増加, 10-15 m 区間ではピッチを維持しながらストライドが増加, 15-25 m 区間ではピッチとストライドを維持, 25-30 m ではピッチが減少しストライドが増加した. また30 m 走における疾走速度は, 0-30 m および10-15 m 区間のピッチと有意な正の相関関係 (p < 0.05) を示した. そして30m 走タイムは, 外野手, 内野手, 投手の順に短く, 外野手は投手よりも有意に短かった (p < 0.05). これらの結果より, 野球選手の走力は, 攻撃場面においてより重要な役割を果たす内野手や外野手が投手よりも優れており, 30 m 走が速い野球選手は, ピッチが一定となる10-15 m の区間にピッチを増加させることで効果的な加速を生み出すことが明らかとなった.

Pitch and stride of university baseball players in the 30 meter dash
The present study aimed to identify features of the pitch and stride of university baseball players when running a 30-meter dash, and differences in running style in relation to the players’ positions. The participants, 36 university baseball players (age: 20.3±0.9; height: 173.7±5.0 cm; weight: 68.9±5.5 kg), ran a 30-meter dash. Their time was measured every 5 meters, and their running speed, pitch, and stride were calculated. The results indicated that both their pitch and their stride increased in the first 10-meter section. After that, their pitch was unchanged, whereas their stride increased in the 10- to 15-meter section; both pitch and stride remained unchanged during the 15-to 25-meter section. Finally, their pitch decreased while their stride increased in the 25-to 30-meter section. The players’ running speed was significantly positively correlated (p<.05) with pitch in the 30-meter dash as a whole and also in the 10- to 15-meter section. Running time was shorter in the order of outfielders, infielders, and pitchers, and the outfielders’ time was significantly shorter than that of the pitchers (p<.05). These results suggest that the running ability of outfielders is superior to that of infielders and pitchers who play a more important role in offense, and that baseball players who run a fast 30-meter dash accelerate effectively by increasing their pitch in the 10- to 15-meter section, where pitch tends to be stabilized.
1645 下肢始動の正面打突動作を意識した一過性のトレーニングが剣道鍛錬者の打突と踏み込みの時間差に及ぼす影響
竹中健太郎(鹿屋体育大学),和田智仁(鹿屋体育大学),下川美佳(鹿屋体育大学),前阪茂樹(鹿屋体育大学),前田明(鹿屋体育大学)

剣道は,気剣体一致の打突が有効打突の条件であり,上肢と下肢の円滑な協調が求められる.上肢における打突と,下肢の踏み込みのタイミングについて,初心者の場合は,打突よりも踏み込みが先行し,鍛錬を重ねるに連れて打突が踏み込みよりも先行する打突動作へと移行する.しかしながら,昨今の若年層の剣道選手の試合における打突動作においては,これが過度となり,打突と踏み込みに著しい時間差が見られる場面が少なくはない.そこで本研究では,剣道鍛錬者の打突方法を下肢始動型の打突に修正することによる正面打突時の打突と踏み込みの時間差へ及ぼす影響と有用性について検討した.3~4段の大学剣道選手60名を対象に,剣道熟練者(教士7段)が教示と示範を行い,その後,30分間の一過性による打突方法を修正するトレーニングを実施した.その結果,下肢始動型の打突動作への修正により剣道鍛錬者の打突と踏み込みの時間差を有意に縮小させる即時効果が得られ,その効果の度合いは時間差の大きな選手ではより顕著であった.このことから,下肢始動型の打突への修正は,剣道鍛錬者の打突と踏み込みの時間差の縮小に有益であることが示唆された.また,下肢始動型の打突方法を習得(習慣化)することは,対人技能における「攻めと打突を一体化させた面技の習得」への基礎動作として活用し得ることが期待される.

Brief training on a leg-initiation frontal strike in kendo in order to diminish the time gap between strike and step-in
Ki-ken-tai-ichi (unity of spirit, sword, and body) is essential for making effective strikes in kendo, and harmonizing the motion of the arms and legs is also required. With respect to the timing of strike with the arms and step-in by the legs, beginners tend to step in first and then strike, whereas experts strike first and then step in. Recently, young kendoka tend to make too much effort, so that there is a large time gap between strike and step-in. The present study examined effects and usefulness of changing the striking method to a leg-initiation type, in order to diminish the time gap between strike and step-in when frontal striking. The participants were 60 university kendoka of 3- to 4-dan level; the trainer was a 7-dan kendo expert. He first gave a lecture and demonstration, then conducted once-thru training for 30 minutes to correct the participants’ method of striking. An immediate effect of a significantly diminished time gap between strike and step-in was obtained. This effect was greater in those kendoka who had had a bigger time gap. This suggests that the leg-initiation strike may be useful for diminishing the time gap between strike and step-in. Also, it is possible that acquisition of (and habituation to) the leg-initiation strike may make it possible for kendoka to acquire the basic motion of men technique by unifying offense and strike against the opponent.
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第3回 日本スポーツパフォーマンス学会大会
2017年7月25日 東京ビッグサイト

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