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発行:日本スポーツパフォーマンス学会 (Japan Society of Sports Performance Research) Online Edition: ISSN 2187-1787 
   
  updated 2016/9/26  
  スポーツパフォーマンス研究は,
  主要履歴
 
最近掲載の論文要旨
1614 ファンクショナルムーブメントスクリーン(FMS)による基本動作の質的評価と運動パフォーマンスの関係:小学生を対象として
細川賢司(池坊短期大学)

スポーツやフィットネスにおいてよく見られるスクワットやランジといった基礎的動作は,優れた運動能力を発揮するための重要な基盤である.FMSは7つのスクリーニングテストによってそれらの動作の質的評価を行い,機能不全の特定及び機能的動作の実現をサポートする.動作の質的水準の低下や身体的不器用さを示す子どもの増加が懸念されている昨今,体育・スポーツの指導現場においてFMSが適切に用いられることで,幼少年の体力向上に寄与する可能性がある.しかし,幼少年におけるFMSと運動能力の関係を調査した研究は少なく,体育・スポーツの指導現場におけるFMSの有用性を示すには知見が不足している. そこで本研究は,84名の小学校4〜6年生の男子を対象とし,7つのFMSテスト及び4つの運動能力テスト(50m走・立幅跳・反復横跳・遠投)を行い,両者の関係を調べた.その結果,50m,立幅跳,反復横跳においてFMSの全種目との間に有意な相関が認められた.また,FMSトータルスコア及び運動能力総合得点の偏相関分析においても有意な相関が認められた.(r=0.45,p<0.01). 以上のことから,学童期におけるFMSを用いた基礎的動作の質的評価と運動能力の間には確かな関係があることが明らかになった.従って,学童期の子どもを対象とした体育・スポーツの指導現場において,FMSによる基礎的動作の質的評価は,優れた運動能力発揮に寄与する機能的動作の実現に有用な情報を提供すると考えられる.

Relationship between qualitative evaluation of fundamental movements and athletic ability in primary school children: functional movement screen (FMS) test
Fundamental movements such as squat and lunge are important elements of the foundation of athletic ability. The functional movement screen (FMS) test evaluates the quality of basic movements through seven screening tests (deep squat: DS; hurdle step: HS; in-line lunge: ILL; shoulder mobility: SM; active straight leg raise: ASLR; trunk stability push up: TSPU; and rotary stability: RS). The results can be used to predict the risk of injury and also individuals’ athletic ability. However few studies have been published about the relationship of functional movement screen test scores and athletic ability in children. The present study analyzed relationships between functional movement screen test scores and tests of athletic ability. Healthy elementary school boys on a recreational sports team (N=84) were screened with the functional movement screen test and also took athletic ability tests (50-meter sprint, standing broad jump, side step, and long distance throw). A negative correlation was found between the 50-meter sprint results and scores on all seven basic movements and total scores on the functional movement screen test. A positive correlation was found between the standing broad jump results and scores on six of the seven movements tested in the functional movement screen test, but not between the standing broad jump and scores on the deep squat or total scores on the functional movement screen test. A positive correlation was found between the side step results and scores on five of the basic movements, but not between the side step results and scores on the in-line lunge, trunk stability push up, or total scores on the functional movement screen test. A partial correlation analysis between functional movement screen test total scores and athletic ability total scores revealed a positive correlation (r=0.45, p<0.01). These results suggest that there may be a reliable relationship between functional movement screen test scores and athletic ability.
1514 高速度スパイクに対するディグ方法の提案
山本健之(日本体育大学), 縄田亮太(愛知教育大学), 山田快(法政大学)

バレーボールにおいて、スパイクに対するディグを成功させることは重要な要素である。なぜなら、相手の得点チャンスを阻止することに加え、ディグから攻撃につながれば自チームの得点チャンスも期待できるためである。また、トータルディフェンスのコンセプトからも、ブロックによってコースが限定されたスパイクに対するディグの成功数の増加が求められる。ディグの基本的な方法に関しては一般的な指導教本に詳細に記述されているが、実際のプレーにおいて、その方法を用いても速度の高いスパイクに対応できない場面がある。実際に筆者は世界トップレベル選手のスパイクを受けてきたが、指導教本の方法では対応できないことを実感した。さらに、筆者が様々なディグ場面を見てきて「勿体ない」「惜しい」という印象を持つことが多かった。そのような背景から、試行錯誤を繰り返し、速度の高いスパイクに対する有効なディグ方法を検討してきた。そこで本研究では筆者が考案した高速度スパイクに対する具体的なディグ方法を提案することとした。ポイントは、ハンズダウンで手は軽く組んだ状態で構え、ボールヒット時に膝を前に出して、ボールの下に腰を入れるようにしながら、肘を伸ばそうとしないことである。また、そのときにセッターに返球しようとせず、自チームのコート上に上げようとすることである。

Proposed method of digging against high speed spikes in volleyball
In volleyball, it is important to make a successful dig against a spike, because it blocks the opponent’s chance of scoring, and provides one’s own team with a chance to score by turning the dig into an attack. Also, from the point of view of total defense, an increase in successful digs against spikes is required to limit the course of spikes.The basic method of digging is detailed in standard coaching books. However, in actual play, that method is often not applicable to high speed spikes. In fact, the authors have played in games in which they received spikes from world top-class players, and feel that the method in the coaching books is insufficient. Furthermore, the authors got regrettable impressions in various actual instances in which digging was done. For those reasons, they developed a more effective method of digging. The present article proposes a concrete method for digging against high speed spikes. The point is how to set up the position for digging, in which the player’s hands face downward and are folded together loosely, the knees are moved ahead of hitting the ball, and the hip is placed under the ball without stretching the arms. At that time, the player should not try to return the ball to the setter, but rather toss the ball above the player’s own court.
1613 大学陸上長距離選手のコンディションや競技パフォーマンスに及ぼす牛乳たんぱく質強化乳飲料摂取の影響
武者由幸(日本大学), 府川明佳((株)明治), 山田成臣((株)明治), 大西一政((株)明治), 山口真((株)明治), 山地健人((株)明治), 鈴木公一(日本大学), 神戸絹代(日本大学), 川島一明(日本大学). 小田宗宏(日本大学), 小山裕三(日本大学)

陸上長距離選手のコンディションや競技パフォーマンスに及ぼす乳たんぱく質強化乳飲料(試験飲料)の継続摂取の影響を調べた.試験飲料を16週間継続摂取し,その間に,身体計測および血液生化学検査(0週,4週,8週間後)を行うとともにVisual Analogue Scale(VAS)によるアンケート調査(0週,4週間後)も行った.その結果,高負荷のトレーニングによる体重,筋肉量の減少が見られたが,試験飲料の摂取によってクレアチンキナーゼ(CK),アスパラギン酸アミノトランスフェラーゼ(AST),乳酸脱水素酵素(LD)の各検査値は改善された.血清浸透圧の検査値からは,水分保持機能の改善の可能性が考えられ,また,アンケート調査の結果からは,トレーニング後の口渇感,トレーニング翌朝の体調・体全体の疲労感に関するVAS の数値の改善も見られた.そして,試験飲料の継続摂取16週後に催された10,000m走のタイムトライアルにおいて,13名中12名の選手が摂取前のベストタイムを更新した.以上の結果から,乳たんぱく質の継続摂取が,筋損傷の抑制や疲労感の改善をもたらし,コンディッション作りや競技パフォーマンスの向上に寄与する可能性が示唆された.

Effects of a milk protein-enriched drink on physical condition and performance in college long-distance runners
The present study investigated effects of intake of a milk-protein-enriched drink on the physical condition and performance of college long-distance runners. The milk-protein-enriched drink was provided to the runners for 16 weeks. Blood parameters were analyzed (0 week, 4th week, 8th week) and the degree of thirst and fatigue was measured by a visual analog scale (VAS; 0 week, 4th week). Continuous intense training resulted in decreased body weight and muscle mass, but the measures of serum creatine kinase (CK), aspartate aminotransferase (AST), and lactate dehydrogenase (LD), which are indicators of muscle degradation, were significantly lower in the 8th week (p<.05) than at the start of the study. Plasma osmotic pressure at weeks 4 and 8 was also significantly lower (p<.05) than at the start of the study. The degree of thirst, the runners’ physical condition, and their whole body fatigue as measured by the visual analog scale at the 4th week significantly improved (p<.05) compared with those measures at the start of the study. In a 10,000-meter race held after the 16-week study, 12 of the 13 participants improved their personal records. These results suggest that the intake of the milk-protein-enriched drink may have prevented muscle damage, improved fluid retention, and decreased fatigue, which, in turn, may have resulted in the observed improvement in the participants’ physical condition and performance.
1542 フライングスプリットにおける前脚の膝関節と足関節の位置関係の違いが下肢の関節トルクに及ぼす影響
本山清喬(青森県スポーツ科学センター),小森大輔(鹿屋体育大学),金高宏文(鹿屋体育大学),西薗秀嗣(九州産業大学)

フライングスプリット(以下FSとする)は,大腿四頭筋やハムストリングスを鍛えるトレーニング運動として広く実施されている.トレーニングの実践現場では,前脚における膝関節と足関節の位置関係の違いによる動作条件が異なったものが存在する.一つ目は,膝関節を足関節より前に出して踏み込む(四頭筋型FS)もので,二つ目は膝関節を足関節より前に出さないように踏み込む(ハム型FS)ものである.本研究ではトレーニング運動としてのFSにおける前脚接地時の膝関節と足関節の位置関係の違いが前脚の関節トルクに及ぼす影響について,一名の被検者を用いて実験的に検証した.その結果,ハム型FSは四頭筋型FSより接地局面で有意に大きな股関節伸展トルクを発揮していた.さらに,膝関節においてハム型FSは四頭筋型FSでは生じていない屈曲トルクを接地局面で発揮していた.このことから,ハム型FSは四頭筋型FSよりもハムストリングスの力発揮が顕著で股関節伸筋群の活動が大きいことが推察された.従って,トレーニング運動としてFSを実施する場合は,運動実践者が強化したい筋群に応じて動作条件を適切に選択することが重要といえよう.

Influence of the relationship of the position of the knee and ankle in the flying split on the joint torque of the lower extremity
The flying split is a training exercise used widely for the quadriceps and hamstrings. In this training, the motion conditions depend on the position of the knee and the ankle, that is, in the quadriceps-type flying split, the knee is moved ahead of the ankle, whereas in the hamstrings flying split, the knee is not moved ahead of the ankle. The present study investigated this training method with one participant, examining the influence of the positions of the knee and the ankle when landing on the foreleg in the flying split. The results were that the hamstrings flying split showed significantly greater hip extension torque than the quadriceps-type flying split. Furthermore, knee-bending torque was generated with the hamstrings flying split, whereas it was not observed with the quadriceps-type flying split. These results suggest that the hamstrings flying split produces remarkably greater force in the hamstrings compared to the quadriceps-type flying split, and that it activates the hip extension muscles. Therefore, when using the flying split in training, it is important to select a suitable motion condition depending on which of the trainee’s muscles are to be strengthened.
1603 初心者を対象とした卓球におけるフォアハンドドライブの新しい段階的指導法の開発
小木智映子(愛知学院大学), 渡辺輝也(愛知学院大学)

本研究の目的は初心者を対象とした卓球におけるフォアハンドドライブの新しい指導法を開発することにあった.そこでまず,卓球の指導書に掲載されたフォアハンドドライブの指導法,自分自身が初心者として経験した指導法,さらに指導者として初心者を対象にフォアハンドドライブの指導を実施するなかで辿りついた指導法を組み合わせることによって,14の学習段階からなるフォアハンドドライブの新しい指導法を作成した.続いて,その指導法の有効性を検証するために,卓球を専門的に練習した経験をもたない大学生5名を対象として,作成された指導法を利用した指導実験を行った.この指導実験では,課題達成までに要した学習時間に差はあるものの,5名の被験者のうち4名が90分の学習を通して「フォアハンドドライブによる5球目攻撃」(学習段階14)を習得することができた.また,残りの1名の被験者についても,各々の学習段階の課題達成に他の被験者よりも相対的に長い時間を要したが,「攻めるフォアハンドドライブ」(学習段階12)を習得するという課題までは順調に達成することができた.以上の結果から,本研究で開発された指導法には一定の有効性が認められた.

Development of a stepwise method for coaching the forehand drive in table tennis for beginners
The present study aimed at developing a new method for coaching beginners in the forehand drive in table tennis. First, a new 14-step coaching method for the forehand drive was produced by combining standard coaching methods described in table tennis guidebooks, methods based on the authors’ experiences as beginners, and methods based on their experiences as coaches. Next, in order to evaluate the effectiveness of the new method, the new method was tested with 5 university student table tennis players who had had no previous coaching in table tennis. In the test coaching, some differences were found in the time required for the participants to reach the target level, but within 90 minutes of coaching with the new method, 4 of the 5 students acquired the technique of 5th-ball attack by using a forehand drive (learning step 14). The remaining student acquired the technique of using an attacking forehand drive (learning step 12), despite taking a comparatively longer time to meet the criterion. These results suggest that the newly developed coaching method may have some effectiveness.
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